Alle boeken van Ann Driessen

Alle boeken van Ann Driessen

donderdag 13 juni 2024

IK WIL ZIEN EN ZIJ OOK...

Plantentuin Meise. Het was bijna dag op dag tien jaar geleden dat ik er kon ronddwalen. Na eerst gehoord-gevoeld-begre-pen te hebben hoe belangrijk Licht voor de Wereld is, met andere woorden: ZIEN.                                                  ZIEN is essentieel, planten en bomen zijn het ook…

Miljoenen kinderen in Afrika worden geboren met cataract. Bij ons is dat een ouderdomskwaal die goed te verhelpen valt. In Afrika niet: er zijn geen of te weinig oogartsen, geen of onvoldoende oogzieken-huizen/afdelingen, of ze liggen te ver van wie ze nodig heeft: vooral de kinderen. Worden die niet geholpen, ze worden blind! Meestal is armoede, dus geen geld voor oogzorg, de oorzaak. Dikwijls met mishandeling of uitsluiting als gevolg. Terwijl 90% van hun gezichtsverlies te vermijden of te behandelen is. Preventie van kinderblindheid is dus een prioriteit. Maar hoe? In Afrika is er 1 oogarts op 1 miljoen inwoners, in België 1 op 10.000. Maar Light fort he World doet wat het kan voor mensen met gezichtsproblemen: in Congo, Tanzania en Rwanda. Koken kost geld, kinderen (en volwassenen) helpen zien ook. Opsporen, behandelen, opereren, nazorg…

TROOST

Om dát kinderleed - niet kunnen zien is de ergst denkbare straf-beproeving-kwaal die ik kan bedenken - én het gebrek aan medische oplossingen, had ik een walk in the wood in de plantentuin meer dan nodig. Ik vond troost en inspiratie bij veel groen, zelfs bij uitgebloeide rododendrons en bij enorme kanjers: tamme kastanjes uit de 18de eeuw, met een omtrek van meer dan 4 m (die kregen évidemment een knuffel!), maar ook op de stapstenen in het water van de eilandtuin, met zicht op het kasteel.


EEUWIGHEID

Ik mocht niet verdwalen in de splinternieuw Groene Ark-kassencomplex met zijn tienduizend bedreigde planten. Jammer, maar te begrijpen. Openstaande deuren, stromen bezoekers met grijpgrage handen naar wel/niet aaibare planten: ze zouden niet lang overleven, de planten, terwijl dat net de bedoeling is van De Groene Ark: zeldzame planten bewaren voor het verre nageslacht en liefst voor de eeuwigheid. Want planten, jawel, ze zijn en blijven een onuitputtelijke bron van kennis, schoonheid en inspiratie. Voor mij. Ook voor jou?

SANSEVERIA

Geen tijd voor de geneeskrachtige planten, de rozentuin, de dendrologische schatkamer, de culinaire en middeleeuwse tuin, het tropisch regenwoud, de evolutiekas, … en zelfs niet voor de reuzewaterlelie en de geel gerande originele Sanseveria uit 1900! Dat zal voor een derde bezoek zijn… binnen 10 jaar of eerder. In de hoop dat ik dan nog kan ZIEN!

#plantentuinMeise #lightfortheworld #zien #cataract #kinderen #helpen #troost #inspiratie #groeneark #euwigheid #bewaren #tammekastanje

maandag 27 mei 2024

WE ZIJN BIJNA MET 100!

De ‘Internationale Dag van het Gezin’ is wel voorbij, maar door allerlei gezinsactiviteiten slaagde ik er niet in om over mijn gezin - verspreid over 3 landen - én mijn andere gezinnen te schrijven. Mijn ouders: ze zijn iets meer dan 100 jaar geleden geboren en ze zorgden ervoor dat we anno 2024 afsluiten met bijna 100 nakomelingen, t.t.z. kinderen met partner, kleinkinderen met partner en achterkleinkinderen. Veel gezinnen dus.

Dankzij het optelwerk van zus Lia - plussers bijgerekend, ex-partners niet - weet ik dat deze maand nummer 93 en nummer 94 werden geboren, in juli volgt nummer 95, in september 96. We tasten met plezier in onze portemonnee oftewel bankrekening voor Mabel, Harry, Aurora, x en x. De kans is groot dat we het magische 100 zullen bereiken. Dat wil wat zeggen! Al waren de (oudere) zus van mijn mama en haar schoonbroer - mijn tante Vonny en nonk Jean -  nog straffer: hun teller staat op ongeveer 125! 

BIJNA 100…

Een grote groep, hoor ik je denken. Ja, ongetwijfeld. Te groot voor een familiereünie ergens thuis. Te veel ook om ze allemaal op een en dezelfde dag samen te krijgen. 
Een gevarieerde groep, hoor ik je denken. Ja, ontegensprekelijk. Mannen, vrouwen, jongens, meisjes of gemengd. Baby’s, peuters, kleuters, tieners, pubers, twens en twins, lagereschoolkinderen, middelbareschoolleerlingen, studenten, dertigers, veertigers, vijftigers, zestigers, zeventigers… in alle kleuren. Singles, samenwoners, gehuwden en gescheidenen. 
Met Italiaanse, Franse, Portugese, Haïtiaanse en Duitse wortels, verspreid over 4 landen en in 4 Vlaamse provincies, over heel kleine, kleine, middelgrote en grote gezinnen, namelijk van 1 tot 8 personen. Met en zonder huisdieren. Studerenden, werkenden, werklozen en gepensioneerden, actieve en niet-actieve vrijwilligers. Welstellenden en minderbedeelden, appartement-, huis- en villabewoners… en zoals in elke familie: zieken, herstellenden en gezonden, van lichaam en geest.

VAN ELKE SOORT

Ja, er zitten zeker klagers en zagers tussen, socialen en asocialen, verdraagzamen en onverdraagzamen, tolerante, lichtontvlambare maar ook vrolijke en stille, bescheiden en dominante persoonlijkheden, kokers en eters, gelovigen en ongelovigen, helpers en geholpenen, bloemen- planten en bomenliefhebbers, big spenders en spaarders, vleeseters en vegetariërs, reizigers en thuisblijvers, snelheidsduivels en vertragers, sprekers en zwijgers, lachers en weners, telers en plukkers, bedenkers en makers, bouwers en verbouwers, auteurs, muzikanten en dansers, probleemoplossers en probleemmakers, pleiters en eisers, lesgevers en levenslang lerenden, wandelaars en fietsers, sportievelingen en bankzitters, halve heiligen en kleine (zet)duiveltjes, muziekmakers en stiltezoekers, ruziestokers en vredezaaiers, opgevers maar ook doorbijters en overlevers, contactzoekers en contactvermijders, zorgenden en verzorgden: kortom van elk soort hebben we in ons bijna 100-tal wel iets.

DE TIJD VLIEGT

God heeft zijn getal, zou mijn schoonmoeder zeggen. Mijn ouders, moesten ze nog leven, zouden met verbazing kijken naar hun afstammelingen: wie ze zijn, hoe ze leven, wat ze doen… Ze zouden - net als ik - het allemaal niet meer kunnen onthouden. Praten doen we niet allemaal met elkaar, dat is erg jammer, maar daar is de groep te groot voor en soms zijn afstanden, misverstanden, verschillen en kloven te groot. Maar er is altijd wel iemand die naar of met je lacht!

Mijn ouders: geen haar op hun hoofd dat ze daar ooit aan dachten toen ze op 3 mei 1952 in de kerk van de abdij van Averbode hun jawoord uitspraken.

Tempus fugit. In posterum cognosci non possunt. De tijd vliegt. De toekomst is niet te voorspellen.

Gelukkig maar.



Hoe het allemaal begon, lees je in ‘Kinderen toegelaten’, in 125 cursiefjes van mijn moeder Monda De Munck over ons gezin tussen 1955 en 2000. Ik selecteerde en bewerkte ze.



KINDEREN TOEGELATEN (storyland.be) 


donderdag 11 april 2024

GEÏNTERNEERDEN ZIJN GEEN GEDETINEERDEN

Hoelang sleept dit probleem al aan? Dat van die overbevolking in de gevangenis? Dat van het onwettig opsluiten van geïnterneerden in gevangenissen? Dat van het gebrek aan zorg, privacy, correcte huisvesting, behandeling, wandeling, groen en werk voor gedetineerden en geïnterneerden? Enkele decennia!

Straffen zoals nu gebeurt, heeft weinig effect. Het kweekt draaideurcriminelen. Las ik ergens dat 70% hervalt? Overbevolking, gebrekkige cellen en infrastructuur, gebrek aan psychische en medische zorg, aan aangepaste verslavingsbehandelingen, aan bomen en planten, en vooral aan werk zijn de voornaamste vaststellingen. Een verblijf in zo’n context helpt bewoners écht niet een beter mens worden én frustreert, vermoeit niet alleen zij die er werken, directie, cipiers, sociaal assistenten, psychologen, artsen…

Wat extra zwaar weegt, is dat bijna 1000 geïnterneerden - psychiatrische patiënten - in een of andere Belgische gevangenis zitten, waar ze niet thuishoren én niet mogen zitten. Hoe kunnen mensen die ziek zijn en misdrijven pleegden in zulke context verbeteren, genezen of herstellen?

GEVANGEN GEBOREN


Toen mijn geïnterneerde Renée (van ons boek ‘Gevangen geboren’ over haar leven) na 9 jaar van de gevangenis eindelijk verhuizen kon naar een forensisch psychiatrische afdeling voor haar behandeling, was ze niet alleen: er zaten meer dan 700 andere gelijkaardige geïnterneerden in gevangenissen te wachten.

Anno 2024, 6 jaar later, en op dit moment, zitten opnieuw bijna 1000 geïnterneerden in een of andere gevangenis te wachten op een aangepaste behandeling in een FPC. Daar ben ik echt verdrietig en boos om. Niet alleen omdat we psychiatrische patiënten niet behandelen zoals het moet, maar ook omdat de medische en psychosociale zorg in gevangenissen, waar de meerderheid van de gedetineerden nood aan hebben, ook beneden alle peil is: middelen en mensen ontbreken.

GEDETINEERDEN EN GEÏNTERNEERDEN

Ondanks de inspanningen van de media, is er toch nog veel onwetendheid over geïnterneerden. Daarom zet ik enkele verschillen tussen geïnterneerden en gedetineerden op een rij (met dank aan o.m. Google, VRT, Copilot, Ministerie van Justitie en De Standaard).

Gedetineerden zijn veroordeelde criminelen. Ze krijgen een gevangenisstraf van bepaalde duur voor hun gepleegde misdrijven/misdaden. Veel gedetineerden hebben ook psychische problemen! 

Geïnterneerden zijn psychiatrische patiënten: mensen die een misdrijf pleegden maar ontoerekeningsvatbaar door een ernstige psychische stoornis of mentale beperking.

Gedetineerd worden, is een straf na een veroordeling.

Geïnterneerd worden is geen straf maar een maatregel om de persoon zelf en de maatschappij te beschermen.

GEVANGENIS EN FPC

Gevangenissen zijn strafinrichtingen waar veroordeelde criminelen hun straf uitzitten voor feiten die ze pleegden. Het accent ligt op beveiliging, op vrijheidsberoving en het naleven van regels.

FPC’s of Forensisch Psychiatrische Centra (forensisch= gerechtelijk of justitieel) zijn gespecialiseerde behandelcentra voor geïnterneerde patiënten met een psychische stoornis die strafbare feiten pleegden. Het accent ligt op behandeling en herstel, dus medisch-therapeutisch.

Gevangenissen huisvesten gedetineerden voor een bepaalde tijd.

FPC’s behandelen patiënten met psychische stoornissen met het oog op en het doel de veilige terugkeer in de maatschappij.

DUUR

De duur van de gevangenisstraf voor een gedetineerde staat vast en is vermeld in de rechterlijke uitspraak: een vonnis of arrest. Die straf hangt af van de ernst van de gepleegde misdrijven, de rechtspraak en individuele omstandigheden. Vroeger vrijkomen, kan door goed gedrag of deelnemen aan programma’s (werk en integratie).

De duur van de behandeling van een geïnterneerde is afhankelijk van de ernst van zijn psychische problemen, de voortgang van de behandeling en de individuele behoeften van die patiënt. Geïnterneerden kennen en krijgen dus geen einddatum, wat hun verblijf zwaar maakt.

WAAR ZIJN ZE?

Er zijn in ons land 42 gevangenissen: 39 klassieke gevangenissen, 2 detentiehuizen en 1 transithuis. Op dit moment verblijven er meer dan 10.000 mensen, waarvan ongeveer 500 vrouwen.

Ons land telt ongeveer 4000 geïnterneerden (schatting op basis van cijfers van 2020) waarvan ongeveer 1000 onterecht in de gevangenis zitten, de anderen o.m. verblijven in FPC, in een gesloten psychiatrisch centrum, in de reguliere psychiatrie of zijn vrij op proef.

Geïnterneerden worden behandeld in Forensisch Psychiatrisch Centra (FPC) of FPC-afdelingen van Psychiatrische Centra. Afhankelijk van hun risico (hoog of gemiddeld) kan dat zijn: in Antwerpen, Gent, Bierbeek, Zelzate, Rekem, Beernem, Sint-Niklaas of Sint-Truiden. Drie nieuwe centra zijn gepland: in Aalst, Wavre en Paifve.

Mijn Renée wordt al 6 jaar behandeld in een FPC afdeling. Ze is, ondanks haar psychische kwetsbaarheid, klaar voor de volgende stap, maar ze vindt geen plaats, krijgt geen plaats! Zo te horen en te lezen, is dat vooral op basis van haar ver verleden. Een verleden dat zich hoofdzakelijk afspeelde voor haar verblijf in de gevangenis, dus 6+9, 15 jaar geleden! Zoekt men wel voldoende? Willen psychiatrische instellingen mensen met zulk verleden nog wel een kans geven? Moeten ze dat niet? Op de eerste vraag zeg ik neen, op de tweede ja… omdat als patiënten te veel jaren vergeefs wachten op een vervolgplek verdwijnt hun motivatie, moed, inzet en vooral levenslust…

Als zij een plaats vindt in de reguliere psychiatrie, kan er weer 1 geïnterneerde uit de gevangenis. Een druppel op een hete plaats.


Een tip: veel gedetineerden en geïnterneerden krijgen geen of nauwelijks bezoek. Neem contact met bv. het CAW, de Bond Zonder Naam, De Rode Antraciet e. a. organisaties die gedetineerden én geïnterneerden ondersteunen, begeleiden, helpen. Je kunt niet geloven wat een brief, kaartje, gesprek, bezoek voor een opgesloten mens doet…

 

#internering #gedetineerd #criminelen #geinterneerden #gedetineerden #gevangenis #fpc #forensischpsychiatrischcentrum #geefzeeenkans #schepmogelijkheden #mensenrechtenschendingen #verschillen #straffen #detentie #behandeling #psychischeproblemen #gebreken

 

 

 


zondag 17 maart 2024

'SOLDAAT VAN ORANJE' DOET JE KIEZEN...

Niets in de musical ‘Soldaat van Oranje’ is een waarheidsgetrouwe weergave van wat er in Gaza, Oekraïne, Oost-Congo en tal van andere plaatsen op dit moment gebeurt. Maar het doet je wel stilstaan over keuzes maken en over wat oorlog met een mens… man, vrouw, kind, moeder, vader, student, koningin en natuurlijk een soldaat doet. 

Foto's: Joris van Bennekom

Het is en blijft de hele voorstelling duidelijk: oorlog staat voor NIETS anders dan dood en vernieling, verdriet en rouw, waarbij machtsmisbruik, vechten, vluchten, verraad en wraak een rol spelen, ondanks hoop, geloof en liefde.

Kern van de musical is het aangrijpend verhaal van verzetsstrijder Erik Hazelhoff Roelfzema en zijn vrienden in WO II. Student Erik leidt een onbezorgd leven tot de oorlog alles op zijn kop zet en hij zoals iedereen moet kiezen: ga ik vechten voor vrijheid, volk en vaderland? Kies ik voor de vijand?

Vorig jaar was ik één van de 3,5 miljoen die deze knappe musical ‘Soldaat van Oranje’ die in Theaterhangaar van Katwijk-aan-Zee (Nl) zag. En ik moet toegeven: ik was verrast. Verrast door de vlotte toegankelijkheid, door de draaiende theaterzaal, door de ferme acteerprestaties, door de wisselende decors en bijzondere belichting, door de muziek en de liedjesteksten, door de afwisseling van wervelende en ingetogen scènes… maar ook door de bijbehorende beperkte expositie ‘Morgen is vandaag’ of ‘Kiezen in oorlogstijd is niet gemakkelijk’. Inderdaad… maar NIETS rechtvaardigt het doden van 25.000 kinderen en vrouwen in Gaza. NIETS rechtvaardigt de bezetting van andermans gebied, land, streek, huis…

Wat maakt deze musical speciaal,

behalve het waargebeurd oorlogsverhaal en de draaiende theaterzaal? 

- Het is de langslopende voorstelling ooit met de meester bezoekers inde Nederlandse theatergeschiedenis. 

- De eerste voorstelling was bijna 14 jaar geleden, op 10 oktober 2010.

- Voor de audities daagden 1000 kandidaten op voor 30 rollen. 

- De acteurs speelden al de hoofdrol! 

- In totaal speelden al meer dan 200 acteurs mee in meer dan 3000 voorstellingen. 

- De voorstelling duurt 3u, met een pauze van 30 minuten. 

- Tickets variëren van 39 tot 89 euro, afhankelijk van dag, uur en stoel.


En voor en na? 

Katwijk en omgeving bieden mogelijkheden. Een zeedijkwandeling of een rit door op dat moment bloeiende narcissen- en dahliavelden (weldra komen de tulpen) konden mijn nare gedachten verzachten.

#soldaatvanoranje #musical #katwijk #oorlog #verzet #keuzes #theater #waargebeurdverhaal

donderdag 1 februari 2024

HUN ENSOR EN MIJN ENSOR...

Ensor is van hen, maar ook een beetje van mij. Van hen, daarmee bedoel ik Oostende en Antwerpen. In Oostende woonde en werkte hij, die stad inspireerde hem. In Antwerpen, in het KMSK, hangt de grootste collectie Ensorwerken. Maar hij is ook van mij, door zijn zeezichten, zijn Intrede, zijn graf, zijn huis, zijn collectie… in 1985, 3003, 2006, 2022, 2022 en 2024.

Winter of herfst 1985: Mariakerke


Mijn liefde voor zijn werk - later ook voor hem - begon in 1985, bijna 40 jaar geleden. Ergens tussen Middelkerke en Mariakerke, ongeveer ter hoogte van domein Raversiyde. Het was winter of herfst, en periode zonder toeristen. Het zeezicht greep me zo aan dat ik mijn auto stopte, parkeerde en staarde. Ik zag en voelde ik wat James Ensor daar moet hebben gevoeld, nl. de zee in al haar schoonheid: haar onopvallend pastelkleurenpalet, haar chaotische beweeglijkheid, haar ongekende diepte en verte, haar ondoorgrondelijkheid, haar verassende wendingen en onontdekte geheimen. Ik krabbelde iets op papier, maar dat schrijfsel vond ik (nog) niet terug.

Wist ik toen al dat Ensor een fan was van zeezichten? Oostende was alleszins zijn inspiratiebron. De badstad, de haven, de oneindige zee, de schepen. Ik moet toegeven dat mijn liefde van toen, voor zijn zeezichten, nu overhelt naar zijn figuren, gedrochten, maskers.

Juli 2003: Paul Getty Museum, Los Angeles.

Op reis in California, met een stop in het Paul Getty Museum in LA. Wat ik niet verwachte, gebeurde: ik kwam opeens - ik wist dat vooraf niet, maar had dat moeten weten - een van zijn meesterwerken tegen: ‘De Intrede van Christus in Brussel’ uit 1889. Waaw. Die personages, die kleuren, die expressie, dat gespot op een doek van 2,5 m op 4,3 m. Het lijkt een aanklacht tegen van alles en nog wat: kerk, staat en justitie, kleinburgerlijkheid, hypocrisie, sterfelijkheid, gewone burgers, werkende mensen. Een stoet van maskers, tronies, clowns en karikaturen. Het schilderij hing niet opvallend centraal of in de kijker, en dat vond ik toen, 21 jaar geleden, wel jammer. 

Mei 2006: het graf op het kerkhof in Mariakerke bij Oostende.


Onvergetelijk, dat graf in Mariakerke bij de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk, tijdens de kunstroute Beaufort 2006. Niet zozeer om zijn graf. Neen. Ik was gefascineerd door de spin die het beschermde. De spin van Louise Bourgeois (Een ander exemplaar van haar bewonderde ik in Bilbao in 2014 aan het Guggenheim Museum). Ik was er weg van, ik, die spinnen haat, vermijd, ontvlucht… door een mengelmoes van angst en afkeer. Die spin op, of beter, over het graf van James Ensor! Wat een beeld… 

Willy Van den Bussche was commissaris-generaal van Beaufort 2006, was een aanspreekbare en aangename gesprekspartner, toen ik hem mocht interviewen als conservator van het Permeke Museum in Jabbeke.

Een spin staat symbool voor o.m. bereidwilligheid, creativiteit, krachtige energie, geduld, maar ook voor de duistere kanten van het leven. En ook die had Ensor. Zijn minder fraaie kantjes leerde ik veel later kennen, door zijn huis, een folder en een documentaire. Het graf blijft de spin verdween. Het kerkhof is gelukkig beschermd erfgoed, mede dankzij Ensor. Jaarlijks is er in april een Ensorherdenking. 

Februari 2011: Het Ensorhuis, Vlaanderenstraat 27, Oostende.

Echt, door de kamers dwalen - na de eerste stop in een authentiek souvenirwinkelinterieur - waar deze kunstenaar leefde, schilderde, bezoekers ontving uit alle mogelijke creatieve sectoren: kunstenaars en schrijvers, het geeft je een blik achter zijn schermen, zijn kunst en zijn gezichten, maskers, skeletten, gedrochten, schepselen, figuren… Zijn hoed en jas hangen aan de kapstok alsof hij net kan binnenkomen en je eigenhandig loodst door zijn salon en eetkamer om er het originele meubilair te tonen, zijn piano, foto’s, reproducties en de maskers in kasten en op tafels.

Oktober 2022 en januari 2024: het KMSK in Antwerpen


Ensor in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Een zaal vol schilderijen, tekeningen. Indrukwekkend. Zijn krasse koppen ook. Het KMSK heeft, jawel, de grootste collectie Ensorwerken ter wereld. Laat je verrassen door zijn zeezichten, zijn grimmige figuren… en ook door de rest van dat museum! Daar en op alle andere plaatsen (ook in werd het me duidelijk: Ensor was een man met talenten en ideeën, fantasierijk en creatief, maar ook - volgens kenners - een opschepper, showbeest, leugenaar, dwarsligger, ruziemaker en anarchist. Hij noemde zichzelf ook zot, dwaas en boosaardig. 

Daarom en vandaar: dit Ensorstuk in dit Ensorjaar. Voor Ensor, die ik niet vergeten kan.

Bronnen: Folder Ensorhuis, website KMSK Antwerpen,  ‘Het Ensorhuis’ (Uit in Vlaanderen), ‘Het Oostende van James Ensor’ (Hans Hoekstra), Wikipedia, ‘Ensor en de avant-garde’ (MMK Oostende), KMSK Antwerpen.

#ensor #jamesensor #oostende #ksmk #antwerpen #zee #maskers #huis #ensorhuis #zeezicht #spin #graf #museum #paulgetty