Alle boeken van Ann Driessen

Alle boeken van Ann Driessen

woensdag 19 april 2017

WARME KLEDIJ OP KOUDE LENTEDAGEN

Waar zijn mijn winterkleren? 
Op enkele warme dagen was ik zo vermetel om mijn winterspullen - dikke truien, broeken, jurken en jassen - uit mijn kast te nemen en die ergens, te hoog of te ver, te deponeren. Ze moesten plaats maken voor meer kleurrijke en koelere kledij. Plots sloegen de enkele zomerse dagen om in min-tien-graden-dagen. En ik liep rond in een zomerse, feloranje broek. Uit koppigheid? Om de weergoden gunstig te stemmen? Als een definitief en duidelijk afscheid van de winter? Ik weet het niet, maar het vloekte. 

Het was fout. Ik verwisselde mijn garderobe te vroeg. Met één blik in mijn kast leidde ik daarbij enkele vestimentaire zaken af:
- Eerste vaststelling: ik heb te veel, echt te veel broeken en bloesjes.
- Tweede vaststelling: ik heb te veel overjaarse broeken en bloesjes, die te krap zitten.
- Derde vaststelling: ik heb moeite om iets weg te doen.
- Vierde vaststelling: ik doe geregeld iets weg. Kanshebbers zijn niet alleen dochter, zus en werkster, maar ook De Tinten, een Kringwinkel, Congo, de jaarlijkse Rommelmarkt en kledingcontainers aan grootwarenhuizen, die kledij en schoeisel verslinden.
- Vijfde vaststelling: ik gooi niets in de vuilbak, tenzij kapotte schoenen waarin iedereen natte voeten krijgt. Gerafeld en gescheurd katoenen ondergoed, slopen, handdoeken krijgen in mijn huis een tweede leven als vod. Vieze tuinmeubels, smerige vuilbakken en modderschoenen varen er wel bij. Na die tweede kans kieper ik ze wel in de gele restafvalzak zodat ze, na ophaling, verbrand worden en zo misschien wel stroom te leveren
Ik houd van het circulaire aspect van mijn kledingstukken: van de winkel, in mijn kast, rond mijn lijf (een keer of 100?), in en uit mijn wasmachine en droogkast of wasdraad, en dan -  te voet, per fiets of met de auto - naar een ander lijf, kast en wasmand. Zo gaat niets voorbij en niets verloren. Iedereen tevreden. En ik heb plaats voor iets nieuws! 😊

Ps. Draagbare en bruikbare kleding is, voor een tweede leven, welkom bij de Kringwinkel in je buurt, zie http://www.uwkringwinkel.be en, in Gent, bij één van de 15 Krasdiensten, zie www.krasgent.be.


dinsdag 21 maart 2017

KETTINGEN VAN DE ANGST



Wat is een kettingbrief?
Dat is een brief waarin wordt gevraagd deze brief 10 tot 20 keer over te schrijven of te kopiëren en daarna naar evenveel mensen te sturen binnen een bepaalde termijn, 2 tot 9 dagen. Doet de lezer dat niet, dan dreigt onheil (ellende, ongeluk, ziekte, dood, brand). Doet hij dat wel, dan volgt een beloning (geluk, geld, succes, verrassing, werk)

Mijn vader had de grootste collectie kettingbrieven ter wereld. Hij had twee dromen: kettingbrieven uitroeien en er een boek over schrijven. Dat is niet gelukt, omdat hij te vroeg stierf en omdat kettingbrieven opvolgers kregen: kettingmails en kettingberichten. Ik zet zijn kruistocht verder en schreef zijn boek: ‘Het moest maar eens waar zijn. Over kettingbrieven, kettingmails en kettingberichten’ en ook zijn gevecht.

Mijn vader was architect-volkskundige en verzamelde op enkele decennia meer dan 2000 kettingbrieven. Dat is de grootste collectie ter wereld (de Amerikaanse wiskundige Daniel W. VanArsdale heeft er ongeveer 900). Mijn vader was, net als ik, ontroerd en geschokt door de brieven van de ‘slachtoffers’ van deze kettingbrieven. Die reageerden na zijn oproep in de media. Angstige, ongelukkige, twijfelende mensen stuurden hem hun kettingbrief met hun commentaar. Zo - dat schreven ze - ‘bevrijdde’ hij hen van hun angst, van hun nachtmerries, van hun zorgen en van hun bijgeloof...
Kettingbrieven zijn nog altijd niet uitgestorven; ze kregen hedendaagse opvolgers: namelijk kettingmails en kettingberichten.

Na onderzoek van ongeveer 150 van die mails en berichten kon ik niet anders dan vaststellen dat die kettingen volgens dezelfde principes en mechanismen werken als de kettingbrieven: je ‘moet’ ze delen, zo niet zijn er al dan niet kwalijke gevolgen. Alleen het ‘vehikel’ is anders; ze belanden in je mailbox, via sociale media, via je smartphone met een SMS of WhatsApp. Hun impact is ook anders: ze worden verspreid op een veel grotere schaal! 

Ik wilde de verzameling van mijn vader niet verloren laten gaan én zijn gevecht verderzetten. Daarom heb ik dit boek geschreven. Ook omdat het nodig is, want kettingmails en kettingberichten zijn al even verwerpelijk als kettingbrieven. Ik heb twee jaar aan dit boek gewerkt om alle 2065 brieven en alle 150 mails en berichten te lezen en te onderzoeken. 
Wat ik ontdekte? Dat er vele soorten kettingen van angst zijn, die mensen zoals u en ik kregen en krijgen. Dat specialisten zoals religieuzen, economisten, juristen en psychologen er zinnige dingen over vertellen, de media ook. En hoe en waarom deze brieven, mails en berichten zoveel angst aanjagen...
Het was een zeer boeiende ontdekkingstocht!

Bestellen? Mail naar boekenvanann@gmail.com
Het boek kost 15 euro, verzending inbegrepen.










zaterdag 18 februari 2017

Een jurk om u tegen te zeggen...



Al ben ik geen modefreak, geen kenner, geen adept, geen must have, toch ben ik met verwondering-bewondering blijven kijken naar ‘the making of a dress’. A beautiful dress, dat wel, in het Modemuseum in Antwerpen. De jurk van Natan. Groot scherm voor me, koptelefoon op mijn hoofd en Van draadje tot naadje (en niet andersom), van schets en gesprek tot defilé. Het ontwerp- en maakproces heb ik tot in de puntjes gevolgd. Het is een supermooie creatie van het Belgisch modehuis Natan onder leiding van Eduard Vermeulen. 


Interessant om zijn team (vooral vrouwelijk) te zien en horen denken en doen, vooral die zwarte naaister met haar witte nagels. Ze behandelt het stof alsof het goud is, voorzichtig, langzaam, beslist, maar zonder aarzeling bewegen haar ijverige vingers. Die kennen het klappen van de zweep overduidelijk. Haar blik is scherp, ze ziet alles. Ze voelt de stof, de jurk aan. Hoedje af. Verfijnd vakmanschap is dit gewaad. ‘De jurk’ is niet zomaar een kledingstuk, neen. Het is een prinsessenjurk. Natan werkt voor de groten der aarde. Het is een juweeltje (wellicht een jaarloon groot). 


Foto Alex Salinas
Het is een kunstwerk en kunstig. Het is onopvallend opvallend, klassiek met frivole accenten. Het is een avondjapon, om op een elitair bal te draaien en zwieren aan de arm van een geliefde of van een superdanser. Een jurk die ontzag en eerbied opwekt. Het is geen blote jurk of jurk om veel bloot te zien. Integendeel. Ze is discreet, delicaat en des te aantrekkelijker. Het onzichtbare bloot wordt bloter…

Nooit eerder fascineerde mij mode zo. Stap voor stap, draad per draad, naad per naad, bewonder ik met verbazing het groeiproces van dit uniek stuk. Een ‘beklijvende’ documentaire van een subliem bedacht en doordacht kledingstuk.
Na de film kan ik haar, enkele hokjes verder, in een aangepaste belichting in het echt aanschouwen ('zien' is te eenvoudig voor zulke creatie). Er aankomen kan jammer genoeg niet. Het is immers een droomjurk, zo eentje dat de meeste vrouwen zoals ik nooit zullen of kunnen of mogen dragen. Maar dat geeft echt niet.

Free entrance. Ga haar zien. Snel. Om 26/2 is het gedaan.
Als je echt geen tijd hebt, kijk dan naar: https://vimeo.com/193027692



Ps. Rik Wouters en creaties van Belgische ontwerpers (8 euro) is ook meer dan de moeite waard. 



zondag 13 november 2016

Ik wil zo niet dood gaan...

1 en 11 november 2016


Ik wil niet doodgaan zoals die mannen, vrouwen en kinderen die bij bombardementen, verdoofd, verkleumd en verstijfd van angst door een gerichte/verdwaalde kogel worden geveld door landen of groepen die elkaar haten, uitschelden en vermoorden om land, ziel of godsdienst te veroveren.
Ik wil niet doodgaan zoals zij die in modderige, stinkende loopgraven of bitterkoude sneeuwlandschappen plots en alleen afscheid moeten nemen, zonder afscheidsbrief of -groet.

Ik wil niet doodgaan door een of andere bom die gebouwen en mensen in onherkenbare restanten uiteenrijt.
Ik wil niet doodgaan zoals zij die opgeschrikt worden door zware voetstappen en meegesleurd worden naar een of andere duistere kelder of openbare plaats en dan met mes, kogel of strop wat worden afgemaakt.  
Ik wil ook niet doodgaan met geschreeuw, gekerm en gesnik van pijn, radeloosheid of eenzaamheid.
Neen, ik wil rustig sterven, na een kort afscheid van mijn lievelingen – man, dochters, zussen en vriendinnen - en kunnen inslapen (liefst met een pil of een prik) na een knik, een lach, een knuffel en een woordje van liefde en troost voor wie moet blijven leven.
En als ik niet meer in staat ben om deze dood te wensen, dan hoop ik dat er 'engelen' zijn die deze wens noteren en uitvoeren. Veranderen van wens, zal ik niet meer. De dood vergeten kan ik niet meer. Ik ken al te veel doden.


De dood vergeten is het leven vergeten
Lisa Appignanesi.

zondag 14 augustus 2016

Ch'ti of geen Ch'ti

Bergues, zaterdag. Het is niet wat ik ervan verwachtte. Geen Ch’ti te zien of te horen, toch niet van ‘Bienvenus chez les Ch’tis', een heerlijke film uit 2008. Nieuwsgierig en iets willen zien, voelen, beleven van die film, trok ik er heen voor een ministop, onderweg van het Westvlaamse Reningelst (nonkels) naar het Franse Zuydcoote (achternichtje). Jammer. Ik heb er de film niet gevoeld…

Waar gaat de heerlijke film over?



Philippe Abrams werkt als directeur van een postkantoor. Zijn vrouw Julie wil zijn overplaatsing naar de  Côte d’Azur. Hij stelt zich kandidaat, doet zich voor als invalide, valt door de mand en wordt gestraft: twee jaar naar Bergues, in het noorden van Frankrijk. Vooroordelen genoeg: altijd slecht weer, enkel frietkoten en een volk van arme, domme en onverstaanbare mensen, veel alcoholisten ook (dachten de Nederlanders zo ook niet over ons?). De postdirecteur ontdekt snel dat het er helemaal niet zo slecht is als hij of iedereen denkt. Een film om je ziek te lachen.
Die heeft le Nord op de kaart gezet, net als Ch'ti kreten ‘du brun’ en ‘biloute’. De vraag naar de lokale stinkkaas, maroilles, steeg enorm. 

Het marktplein wel gezien, vol auto’s en het belfort - 193 treden, 50 klokken -

waar Dany zijn liefde zal verklaren. Een frietkot heet er friterie. Een onbekende reus leunde tegen het stadhuis. Geen straffe kaas kunnen kopen, de winkels hielden siësta tot half drie. Wel een sympathieke rommelmarkt, een croque zonder boe of ba (= geen blaadje groen, streepjes geraspte wortel of reepjes tomaat) met een spuitwater op een terras, rechts Belfort en links stadhuis. Geen Ch’ti-taal rondom ons. Dat kan ook niet. In werkelijkheid zijn de inwoners van Bergues ook geen Ch'tis, maar Frans-Vlamingen. Ze spreken geen Picardisch maar een Nederlands dialect. Op een boogscheut van mij wel de gele postauto’s maar niet hét postkantoor uit de film. 


We stappen. Eerst een pleintje, eindelijk dat bruggetje met aan weerszijden bakken vol bloemen. Dat is zowat het enige echte dat ik herken: de onnavolgbare Franse acteur Dany Boon/Daniel Hamidou zwalpte erover met zijn fiets; post bedelen kan een sociaal en verleidelijk beroep kan zijn.


Zijn streken en die van Kad Merad (een Algerijns-Franse acteur maar ook regisseur, scenarist, filmproducent én muzikant) heb ik al tien keer gezien, mijn man een veelvoud. Kijken dus. Meer dan 20 miljoen Fransen deden dat ook waardoor deze prent meer publiek verzamelde dan La Grande Vadrouille, 40 jaar eerder, of Titanic. De meeste scènes zijn in Bergues, Saint Winoc of Sint-Winoksbergen in 2007 wel gedraaid op amper drie weken. Wie er woont, mag daar zeker trots op zijn.



Ik neem glimlachend - door flitsen uit die grappige film - afscheid na een korte, luidruchtige ontmoeting met tientallen ganzen die dagelijks rendez-vous hebben aan de rand van deze ommuurde stad, met zijn middeleeuwse muren en poorten.

Ps. Misschien moet ik er toch nog eens naartoe, met Janneke, voor een heuse Chi’ti-tour, op een zaterdag of zondag. Dan kan ik voor 4 euro anderhalf uur het spoor van ‘facteur Dany Boon’ volgen. Leuk en meer dan de moeite, denk ik. Maar dat versterkt stadje ‘een klein Brugge’ noemen, gaat me een brug te ver. En bruggen zijn er.

Voor meer info Beffroi, Place Henri Billiaert, 59380 Bergues of http://bergues-tourisme.fr/