zaterdag 18 februari 2017

Een jurk om u tegen te zeggen...



Al ben ik geen modefreak, geen kenner, geen adept, geen must have, toch ben ik met verwondering-bewondering blijven kijken naar ‘the making of a dress’. A beautiful dress, dat wel, in het Modemuseum in Antwerpen. De jurk van Natan. Groot scherm voor me, koptelefoon op mijn hoofd en Van draadje tot naadje (en niet andersom), van schets en gesprek tot defilĂ©. Het ontwerp- en maakproces heb ik tot in de puntjes gevolgd. Het is een supermooie creatie van het Belgisch modehuis Natan onder leiding van Eduard Vermeulen. 


Interessant om zijn team (vooral vrouwelijk) te zien en horen denken en doen, vooral die zwarte naaister met haar witte nagels. Ze behandelt het stof alsof het goud is, voorzichtig, langzaam, beslist, maar zonder aarzeling bewegen haar ijverige vingers. Die kennen het klappen van de zweep overduidelijk. Haar blik is scherp, ze ziet alles. Ze voelt de stof, de jurk aan. Hoedje af. Verfijnd vakmanschap is dit gewaad. ‘De jurk’ is niet zomaar een kledingstuk, neen. Het is een prinsessenjurk. Natan werkt voor de groten der aarde. Het is een juweeltje (wellicht een jaarloon groot). 


Foto Alex Salinas
Het is een kunstwerk en kunstig. Het is onopvallend opvallend, klassiek met frivole accenten. Het is een avondjapon, om op een elitair bal te draaien en zwieren aan de arm van een geliefde of van een superdanser. Een jurk die ontzag en eerbied opwekt. Het is geen blote jurk of jurk om veel bloot te zien. Integendeel. Ze is discreet, delicaat en des te aantrekkelijker. Het onzichtbare bloot wordt bloter…

Nooit eerder fascineerde mij mode zo. Stap voor stap, draad per draad, naad per naad, bewonder ik met verbazing het groeiproces van dit uniek stuk. Een ‘beklijvende’ documentaire van een subliem bedacht en doordacht kledingstuk.
Na de film kan ik haar, enkele hokjes verder, in een aangepaste belichting in het echt aanschouwen ('zien' is te eenvoudig voor zulke creatie). Er aankomen kan jammer genoeg niet. Het is immers een droomjurk, zo eentje dat de meeste vrouwen zoals ik nooit zullen of kunnen of mogen dragen. Maar dat geeft echt niet.

Free entrance. Ga haar zien. Snel. Om 26/2 is het gedaan.
Als je echt geen tijd hebt, kijk dan naar: https://vimeo.com/193027692



Ps. Rik Wouters en creaties van Belgische ontwerpers (8 euro) is ook meer dan de moeite waard. 



Geen opmerkingen: