Lente, ik zie u graag.
Neen, ik houd van u, echt waar.
U kleurt mijn leven.
U verwarmt mijn hart.
U maakt me zo blij!
Uw schoonheid ontroert me.
Uw kleuren inspireren me.
Uw pracht maakt me stil...
Blijf nog even...
Alle boeken van Ann Driessen
donderdag 11 april 2019
zaterdag 30 maart 2019
HAAR EN MIJN LIEFDE VOOR HET PAPIEREN BOEK
Ik houd van
boeken, ze te lezen en te schrijven. Maar nooit eerder heb ik de liefde voor papieren
boeken zo helder, overtuigend, geëngageerd, gemeend, gepassioneerd horen omschrijven,
verwoorden, verklaren en uitspreken dan door professor Lisa Kuitert, hoogleraar
boekwetenschap aan de Universiteit Amsterdam. April is het uitgelezen moment om haar en ook mijn liefde voor boeken uit te dragen
want de ‘Boekenweek’ en het ‘Festival van de Boekhandel’ staan op het programma.
SKRIBIS, die
mijn boek ‘De schat van Merkem’ drukte, had geen betere spreker kunnen uitnodigen
voor zijn eerste verjaardag. Mevrouw Kuitert formuleerde en bevestigde helemaal
mijn onuitgesproken gevoel over boeken. Ik hing aan haar lippen, van haar eerste
tot haar laatste woord. Zo grondig én overtuigend hoorde ik nooit eerder iemand
pleiten voor een ‘verzameling gedrukte bladeren’, wat een boek toch is.
Ik probeer
de hoogtepunten weer te geven…
Waarom willen we zo graag een papieren boek?
Er zit iets in papier dat mensen aantrekt.
Omdat we het kunnen voelen, ruiken, aanraken zelfs
horen. Omdat elk boek verschillend is van inhoud, afmetingen, dikte, enz. Omdat
een boek een waarde heeft en soms van generatie op generatie gaat. Omdat een papieren boek iets
uniek en persoonlijk is: je kan er aantekeningen in maken,
ezelsoren, het laten signeren en er woorden en zinnen in onderstrepen. Omdat een
papieren boek gezag heeft: er wordt
over gesproken en geschreven, over gediscussieerd. Boeken hebben invloed…
Ondanks deze enorme
kwaliteiten lezen we meer, maar minder boeken.
Hoe krijgen we de jeugd terug aan het lezen?
Door te wijzen op de
voordelen. Volgens Kuitert leren kinderen beter lezen uit papieren boeken en ze
leren zich ook beter te concentreren. Ze beleven er meer plezier aan. Een
papieren boek is ook een soort trofee. DUS: geef kinderen boeken in handen.
Uit het onderzoek Internationaal journal of child-computer
Interaction (2017) blijkt trouwens dat wie papieren boeken of teksten leest,
de inhoud beter begrijpt, meer leert, de informatie beter onthoudt en
gemakkelijker kan gebruiken.
Samengevat: het papieren boek is een geweldige
uitvinding
Je kunt een boek
zien en herkennen.
Je kunt een boek
voelen, ruiken, zelfs horen.
Je kunt een boek
wegen, letterlijk als
figuurlijk.
Je kunt een boek
openleggen, ook naast elkaar.
Je kunt een boek lezen, offline en
zonder batterij.
Je kunt het cadeau
geven en bewaren.
Boeken. Ik moet ze gewoon boeken in mijn buurt zien en hebben. In mijn woonkamer, naast mijn bed, in mijn bureau. Ze moeten er zijn, blijven. Ik zal ze vastnemen en lezen, als ik tijd en zin heb.
Na het pleidooi
van Kuitert dacht ik maar één ding: ik moet meer lezen, meer schrijven en papieren
boeken blijven uitgeven. Weg met dat excuus ‘geen tijd om te lezen’, weg met dat
gevoel ‘schrijven is lastig-ondergewaardeerd-onderbetaald’. Ik was onder de
indruk licht euforisch na haar speech en ik was zeker niet de enige. Ze krijgt
van mij de stempel ‘onvergetelijk’ net als mijn leraar Nederlands, meneer
Slaets. Toen ik 17 was, schreef hij op mijn verhandeling ‘Plus est en vous’. Dat
zinnetje gaf me een ongelooflijke schrijfstimulans en oppepper. En met Kuitert
herhaalde zich dat fenomeen…
Dus. Doe jezelf,
moeder, zus, zoon, vriend of collega deze maand een boek cadeau. Je
krijgt-geeft veel meer dan je denkt!
Het mag ook een boek van mij zijn...
donderdag 14 maart 2019
WAAROM LATEN WE ZOVEEL KINDEREN LIJDEN?
Nog altijd
leven 1 miljard kinderen in extreme armoede. 260 miljoen kinderen hebben nooit
een school van dichtbij gezien. 30 miljoen kinderen worden elke dag
geconfronteerd met conflicten. Sinds 2011 (oorlog) zijn in Syrië 4 miljoen en
buiten Syrië 1 miljoen kinderen als vluchtelingen geboren en zijn 1 miljoen kinderen
staatsloos. In Jemen gaat om de 10 minuten een kind dood en zijn 2 miljoen
kinderen ondervoed. Slikken moet ik bij deze cijfers.
WAAROM LATEN WIJ ZOVEEL KINDEREN LIJDEN?
Dat is de vraag die ik me gisteren stelde, na de lezing
daarover door Geert Cappelaere, directeur van Unicef Midden-Oosten en
Noord-Afrika. Hij opereert vooral in oorlogs- en conflictgebieden, o.m. Syrië,
Jemen en Palestina. Als je over hem en zijn werk in de media leest, opent dat
je ogen. Als je hem ziet en hoort getuigen van wat kinderen wordt aangedaan,
ontroert dat, maakt dat je boos en strijdvaardig. Waarom? Omdat je dan heel
duidelijk zijn bezorgdheid, betrokkenheid en empathie voelt én beseft hoe groot
en pijnlijk het leed van kinderen is.
Hij kreeg een erkenning met hulde van Amnesty International
én Universiteit Gent voor zijn niet-aflatende inzet voor kinderrechten. Hij dankte
ervoor, maar wimpelde de lof af op de honderdduizenden die ijveren voor
mensenrechten, al is hij een ‘reus’ op dat vlak. Zijn verhaal startte aanvankelijk positief maar eindigde
dramatisch.
GOED EN MEER SLECHT NIEUWS
Eerst het goede nieuws: ‘Het gaat traag steeds beter’ zei
Cappelaere. Duidelijke bewijzen daarvan zijn: de kinderarmoede halveerde, de
kindersterfte voor vijf jaar ook en meer kinderen gaan naar school en hebben
toegang tot de zorg. Dat is vooral te danken aan het Kinderrechtenverdrag dat
zijn 30ste verjaardag viert. ‘Maar’, zo stelde de Unicef-man, 'Het
is allemaal verre van rozengeur en maneschijn. De vooruitgang is broos: bij elk
conflict of epidemie wordt deze uitgewist. En vooruitgang is niet altijd met de
kwaliteit die Unicef wenst. Het onderwijs bijvoorbeeld. Meer onderwijs rendeert
soms niet want de arbeidsmarkt volgt niet’.
Naast zijn vreselijke cijfers zijn andere vaststellingen ook niet mals: de discriminatie binnen het gezin
blijft een moeilijke uit te roeien praktijk; de ongelijkheid blijft hardnekkig en
de discriminatie van bevolkingsgroepen - allochtonen, vluchtelingen, migranten
- is een universeel probleem.
DE IMPACT VAN OORLOG
De expert benadrukt meermaals dat de impact van zinloze gewapende
conflicten op kinderen enorm is. ‘Het heilig principe dat in gewapende
conflicten kinderen ten allen tijden moeten worden beschermd, wordt niet
gerespecteerd, noch door de vechtende partijen, noch door de landen’, aldus
Cappelaere. Hij luisterde naar schrijnende verhalen van kinderen, jongeren en
ouders. Die maakten pijnlijk duidelijk hoe diep de invloed van oorlog is. ‘Ik
heb nog nooit zoveel vernielingen gezien. Het is onvoorstelbaar ‘zegt hij over Syrië.
‘Infrastructuur en gebouwen kunnen worden hersteld, maar het sociaal weefsel is
kapot. Dat herstellen is moeilijker... ‘ Wat hem telkens weer opviel in de ellende was: de weerbaarheid van de kinderen.
WAT KUNNEN WIJ DOEN?
‘Kinderen graag zien, is niet
voldoende’ zegt expert Cappelaere. ‘Respect voor kinderen, daar gaat het over.
Maak van kinderen geen volwassenen, maar volwaardige burgers’. Hij pleitte voor
meer internationale solidariteit (die begint thuis o.m. met geen
goedkope-kinderarbeid-kledij te kopen), meer steun aan migratie (ook in ons land),
meer investeringen in kinderen en een onvoorwaardelijke
overheidssteun in het buitenland. ‘Zorg er vooral voor dat het Kinderrechtenverdrag
meer en beter wordt toegepast en neem zelf verantwoordelijkheid op’ na zijn
eindconclusie dat er momenteel geen draagvlak meer is voor mensenrechten en kinderrechten.
Is het niet hoog tijd voor een wekelijkse kinderrechtenmars? Kinderrechtenvechters, die hebben we nodig. Laat jullie zien en laat jullie stem horen! Elk kind telt. Elk gebaar ook… hier en daar!
vrijdag 25 januari 2019
BOEIENDE LEVENS IN BOEKDEEL 23
In het
nieuwst deel van het Nationaal Biografisch Woordenboek, waarin elke mens, met
een beetje naam, faam en verdienste in/voor ons land, een plaats krijgt, kom ik
enkele bekenden tegen, o.m. André Dumont, Monda De Munck en Armand Preud’homme.
Met elk van hen, had ik wel iets.
Bij de voorstelling van deel 23 van het Nationaal Biografisch
Woordenboek, onder meer door prof. Francis Maes en prof. Lien Verpoest,
passeerden vele namen die meer dan één belletje deden rinkelen: Jos Brabants,
August Van Cauwelaert, Jean Brusselmans, Jean De Clerck, Annette Brepoels, Hilde
Van Sumere, Wannes Van de Velde, Paul De Wispelaere. Om er maar enkele te
noemen van de 105 boeiende biografieën, vooral uit de laatste eeuwen. Ze werden door 42 auteurs zorgvuldig door in al hun facetten, met rozengeur en maneschijn,
met kommer en kwel en illustraties geschetst. Minstens drie van hen ‘kende’ ik uit
mijn Limburgse periode (As en Hasselt): André Dumont (mijnbouwkundige), Monda
De Munck (schrijfster, mijn moeder) en Armand Preud’Homme (componist).
DUMONT
André Dumont, geboren in
Luik, was hoogleraar geologie en mijnbouwkunde aan de Leuvense universiteit.
Hij ontdekte in As 2 augustus 1901 op 541 m diepte de eerste steenkool van Belgisch Limburg. In mijn
ex-dorp staat sinds 1951 een monument voor hem door kunstenaar Raf Mailleux
precies op de plek waar Dumont zijn geslaagde
boring uitvoerde, nl. op de hoek van de Breeërweg en de Vlasroot, nabij de
André Dumontlaan. In As werd toen dagenlang gefeest, naar het schijnt. Dat deze man daar voor de toekomst van
duizenden mensen zorgde, daar was ik als Assenaar fier op, maar niet over de miserabele,
ongezonde werkomstandigheden waarin ze moesten wroeten in de mijnen van o.m. Waterschei,
Winterslag, Zwartberg en Beringen.
PREUD’HOMME
Armand Preud’Homme is de man van ‘In de stille Kempen’,
van ‘Susa Nina’ (in 18 talen!) en 448 andere liederen. Toen ik eind jaren ’70, in
mijn journalistieke beginperiode freelancete voor (toen) BRT Omroep Limburg,
Splinternieuws was dat één van mijn opmerkelijkste BV-interviews, net als het
gesprek met gouverneur Roppe, met politica Miet Smet of met Piet Jaspaert
directeur van het Hasseltse Cultureel Centrum. Mensen die, jonge journalisten
als ik, een (vriendelijke en gelijke) kans gaven en iets te vertellen hadden…
DE MUNCK
Mijn moeder schreef honderden cursiefjes en andere teksten en een stuk of tien boeken, o.m. ‘De vrouwen van Dalvajoes’ en ’Mattie’. In de uitgebreide bijdrage
over haar komen alle facetten - jeugd, werk bij Limburgia, schrijfster, echtgenote,
moeder, enz.) aan bod. Dat is de verdienste van prof. em. Magda Michielsens, gespecialiseerd
in vrouwen en literatuur. Door haar bijdrage leert ze mij het literair werk van
mijn moeder anders kennen. Bedankt! Met haar ogen en haar blik zal ik zeker
bepaalde boeken van mijn moeder herlezen.
Want soms ga ik graag terug naar mijn roots,
mijn wortels, soms ook niet.
Ps. Prof. Verpoest weet zoveel over de vrouwen en hun
maatschappelijke rol na 1918! Een eyeopener…
zaterdag 12 januari 2019
BOEKENJAAR 2018 IS VOORBIJ...
Ja, 2018 is voorbij, gelukkig, want het was een te woelig jaar. Het was als een duik in zee met golven die soms kabbelden, rolden en bolden, zongen of schuimden en zelfs klommen en bonkten.
Het was iets te veel van het 'goede'...
Dat kwam niet door gezin of familie, maar door mijn schrijfdrang. 'Gevangen geboren' moest, met een uitgever, verschijnen. Dat had ik beloofd aan Renée, hoofdpersonage en mede-auteur. 'De schat van Merkem' moest dat ook, weliswaar in eigen beheer. Omdat wat dit boek uniek maakt, in 2018 net 100 jaar geleden gebeurde. Dus een jaar of langer wachten, had geen enkele zin.
Voor het eerste boek organiseerde ik een boekvoorstelling, voor het tweede een verhalenwandeling. Het hele jaar door stuurde ik persberichten, mails, plaatste ik een reeks Facebook- en Linkedinberichten, kreeg ik enkele recensies, gaf ik een serie interviews en lezingen. Ja, een schrijver moet echt bergen verzetten, met veel geduld en energie, om gelezen te worden...
Tijd voor 'goede' voornemens...
Welke? Ik zal er een nachtje over slapen, een dagje over nadenken, een week over piekeren en een maand over bezinnen. Daarna zien ik wel. Enkele manuscripten wachten vol ongeduld om aangevuld, verwerkt en afgewerkt te worden, na mijn operatie Schone Handen (dus: na het opruimen van mijn schrijfkamer). Ik weet niet goed waar eerst aan beginnen: aan een boek over een schrijver-journalist of aan een boek over mijn Siciliaanse oma. Wie helpt me kiezen?
Lambert Swerts was vriend aan huis, bij mijn ouders. Ik heb hem en zijn dochter-dichteres Emmie gekend, en ken nu ook zijn kleindochter Kristin. Over Swerts staan in mijn schrijfkamer enkele volle dozen documentatie klaar. Die leende ik van Kristin. Zelf erfde ik van mijn vader enkele aangrijpende teksten van deze man. Te veel en te mooi om te laten liggen en te vergeten.
Nonna, was een bijzondere vrouw. Ze emigreerde als kind van Sicilië naar Zwitserland, trouwde met een Belg, verhuisde als jonge vrouw naar Genk en verloor een zoon aan het Oostfront. Dat verdriet tekende haar verdere leven, maar ze was een superoma, mijn meter en ik was dol op haar. Ze verwende me rot met chocolade op Pasen en bij Sinterklaas, met taart bij feesten, met te veel middageten, met kledij voor communiefeesten, met fruit uit haar tuin en uit de winkel, met Siciliaanse liedjes en met zoveel meer. Tot haar laatste dagen voelde ze zich en bleef ze een vreemde eend, niet echt aanvaard en zeker niet begrepen...
Ik zie het helemaal zitten! Welkom 2019, met tijd voor man en dochters, voor Algiers en London, voor wandelen en varen, veel vrijwilligerswerk en veel schrijven!
Het was iets te veel van het 'goede'...
Dat kwam niet door gezin of familie, maar door mijn schrijfdrang. 'Gevangen geboren' moest, met een uitgever, verschijnen. Dat had ik beloofd aan Renée, hoofdpersonage en mede-auteur. 'De schat van Merkem' moest dat ook, weliswaar in eigen beheer. Omdat wat dit boek uniek maakt, in 2018 net 100 jaar geleden gebeurde. Dus een jaar of langer wachten, had geen enkele zin.
Voor het eerste boek organiseerde ik een boekvoorstelling, voor het tweede een verhalenwandeling. Het hele jaar door stuurde ik persberichten, mails, plaatste ik een reeks Facebook- en Linkedinberichten, kreeg ik enkele recensies, gaf ik een serie interviews en lezingen. Ja, een schrijver moet echt bergen verzetten, met veel geduld en energie, om gelezen te worden...
Tijd voor 'goede' voornemens...
Welke? Ik zal er een nachtje over slapen, een dagje over nadenken, een week over piekeren en een maand over bezinnen. Daarna zien ik wel. Enkele manuscripten wachten vol ongeduld om aangevuld, verwerkt en afgewerkt te worden, na mijn operatie Schone Handen (dus: na het opruimen van mijn schrijfkamer). Ik weet niet goed waar eerst aan beginnen: aan een boek over een schrijver-journalist of aan een boek over mijn Siciliaanse oma. Wie helpt me kiezen?
Lambert Swerts was vriend aan huis, bij mijn ouders. Ik heb hem en zijn dochter-dichteres Emmie gekend, en ken nu ook zijn kleindochter Kristin. Over Swerts staan in mijn schrijfkamer enkele volle dozen documentatie klaar. Die leende ik van Kristin. Zelf erfde ik van mijn vader enkele aangrijpende teksten van deze man. Te veel en te mooi om te laten liggen en te vergeten.
Nonna, was een bijzondere vrouw. Ze emigreerde als kind van Sicilië naar Zwitserland, trouwde met een Belg, verhuisde als jonge vrouw naar Genk en verloor een zoon aan het Oostfront. Dat verdriet tekende haar verdere leven, maar ze was een superoma, mijn meter en ik was dol op haar. Ze verwende me rot met chocolade op Pasen en bij Sinterklaas, met taart bij feesten, met te veel middageten, met kledij voor communiefeesten, met fruit uit haar tuin en uit de winkel, met Siciliaanse liedjes en met zoveel meer. Tot haar laatste dagen voelde ze zich en bleef ze een vreemde eend, niet echt aanvaard en zeker niet begrepen...
Ik zie het helemaal zitten! Welkom 2019, met tijd voor man en dochters, voor Algiers en London, voor wandelen en varen, veel vrijwilligerswerk en veel schrijven!
Abonneren op:
Posts (Atom)