Ik moet grimlachen en voel mijn ergernis stijgen, telkens
ik per mail weer eens beloond word als goede klant. Ze maken het zich gemakkelijk de bedrijven, de verkopers van
deze tijd. Ik een minimale kans, zij de grote winst!
Want wat doen ze? Ze sturen je een mail waarin ze melden dat je als
trouwe klant wordt beloond.
Wat krijg ik? Eén kans om bv. een camera of Ipad te winnen.
Wat moet ik daarvoor doen? Surfen naar de website van dat bedrijf, van die
onderneming, alle (= heel veel) gegevens invullen én mijn persoonlijke pagina
met zoveel mogelijk mensen op Facebook delen!
Dan noem
ik werken, echt werken want reclame maken is een vak. Maar ik moet gratis tijd
en energie besteden om familie, vrienden en kennissen te lokken naar dat
bedrijf!
Zo zetten
bedrijven mensen u en ik aan het werk voor eigen profijt. Hun trouwste klanten
dan nog! Die moeten het voor hun doen. Die moeten zorgen dat de verkoop blijft
draaien, liefst stijgt zonder dat ze zelf één euro uitgeven! Is dat een klant
belonen? Dan wil ik echt geen trouwe klant meer zijn van dergelijke bedrijven
of ondernemingen.
Dezelfde misleiding zie ik bij wedstrijden in kranten, tijdschriften en
reclamebladen. Eerst moet je moet een telefoongesprek
of sms betalen - soms 2 euro -, daarna kan je deelnemen en een antwoord geven
op een kruiswoordraadsel of vraag. Als je de gesprekken-berichtjes van alle
deelnemers samentelt (tussen 200 en 50.000), heb je een vrachtwagen vol
prijzen om uit te delen!
Zo kan ik het ook. Ook ik kan mensen aan het werk zetten.
Stuur mij a.u.b. in grote getale 2 euro! Vermeld naam,
adres en haarkleur, liefst gewicht en grootte ook nog. Vergeet uw geliefde
boeken, films en reisbestemmingen niet. En dan kan 1 van jullie een Ipad of Iphone winnen! Als er
1000 deelnemen, reken uit mijn winst! 2000 euro min 1 Ipad=1500 euro!
Neen. Ik, goedgelovige burger, die te vangen is met een prijs,
ik doe daar niet meer aan mee. Ik koop
nog liever zelf een Ipad. Want wat is het gevolg als je meedoet? Zeker geen
prijs, wel geld en energie en tijd kwijt en om de haverklap ellendige verkoopmails.
Bedrijven:
stop ermee uw trouwe klanten te belonen door ze aan het werk te zetten of te
doen betalen! Laat ze met rust. Uw opdrachten maken enkel U rijker. Van
oplichting, bedrog en stalking wordt niemand beter...
Ps. Bedankt Focus. Ik heb door u al
film- en theatertickets gewonnen - abonnement of niet - en daar nog nooit een
euro voor moeten betalen! Dat noem ik klantvriendelijkheid, dat noem ik trouwe
lezers belonen!