Alle boeken van Ann Driessen

Alle boeken van Ann Driessen

woensdag 25 mei 2022

IK KEEK NAAR HEN EN ZIJ NAAR MIJ

Ik zag ze en ik was er weg van. Ik keek naar hen en zij naar mij. Onafgebroken, zonder te verpinken, zonder weg te draaien, te knikken of te groeten. De knappe koppen van Sint-Niklaas. Ik herinner het me nog alsof het gisteren was. Maar het was december, rond Sint-Niklaas en dan nog in Sint-Niklaas.

Met de trein uit Gent was op een wip en een snip in die stad met de bijzonder sympathieke kindervriendnaam. Ik moest een zieke in het ziekenhuis begeleiden bij een voor haar ingrijpend doktersbezoek. Mijn manie op tijd of liefst te vroeg te zijn, bezorgde me onverwacht een bijzonder moment, een unieke belevenis, een merkwaardige ervaring. Ik dwaalde zigzag richting ziekenhuis, likte aan etalages, hield halte op pleintjes, speurde - zoals altijd - naar speciale gevels en straatkunst tot ik een pijl ‘Museum’ zag. Altijd interessant om van je traject af te wijken en nog beter: een Museumpas op zak te hebben. Dat kostbaar spotgoedkoop kleinood heeft me trouwens al veel moois geboden in vele steden, in vele musea.
Dus blijgezind over mijn afwijkmogelijkheid stapte ik binnen voor een flitsbezoek in SteM Zwijgers-hoek. Nog een voordeel van mijn MP: in elk museum blijf ik wanneer ik wil, zolang ik wil en hoe dik-wijls ik wil! Ik flaneerde eerst door een expo, op mijn gekend hoog ritme, terwijl ik mijn stops zorgvul-dig koos. Naar de vaste collectie? Waarom niet. Nog ongeveer 15 minuten over.

KNAPPE KOPPEN

Ik was amper enkele kasten voorbij of daar stond ik voor hen. Oog in oog. Het deed me wat. Ik stond werkelijk aan de grond genageld. Die serene gezichten… Ze spraken zonder iets te zeggen. Ze bewogen niet. Ik keek naar hen en zij naar mij. Ze keken me aan zonder te verminken, te knikken of te groeten. Zij staarden me aan. Die knappe koppen. Vredig, vriendelijk en hoofs. Waarom moest ik opeens denken aan de indrukwekkende toespraak van Multatuli tot de hoofden van Lebak uit ‘Max Havelaar’? Wat probeerden deze dames me te vertellen? Hoe en wanneer ze leefden? Welk verdriet en vreugde hen overviel. Ik stond en keek naar hen. Ik bleef gewoon kijken.

WASSEN BEELDEN

Ik kreeg ze, ook weken later (en nog altijd!), niet uit mijn gedachten. Ik wilde meer over hen weten, wie ze waren, waarom ze daar waren en hoe ze in Sint-Niklaas belandden. Dus zocht en vond ik de ideale en daarbij aanspreekbare, bereidwillige uitlegger: Gerald Delvaux, STeM-collectiebeheerder. De wassen beelden, vrouwenbustes uit het begin van de 20ste eeuw, zijn - deels - een creatie van Parijse kunstenaar Pierre Imans, een expert in wassen hyperrealistische mannequins. Die man was een krak in was door zijn creaties met echt haar, wenkbrauwen, glazen ogen en porseleinen tanden. Hij was 100 jaar geleden ook ver vooruit op zijn tijd met zijn genderneutrale, gekleurde, hetero- en lesbo-exemplaren…
Wat een geluk dat Sint-Niklaas midden jaren 80 deze collectie knappen koppen van privĂ©verzamelaar Raymond Resmann kon kopen. Ze maken nu deel uit van de collectie ‘Barbierama’ rond kapper, haar- en lichaamsverzorging. 
Ga kijken en laat u verwonderen, ontroeren en betoveren. Net als ik.

Geen opmerkingen: